Sosyoloji Bölümü

Program Hakkında

Eğitim Türü, Amaçlar ve Hedefler

Sosyoloji; toplumsal yapıyı ve bu yapı içerisindeki değişimi, toplumsal etkileşimi, bu etkileşim sürecinde insan davranışlarının arka planındaki toplumsal nedenleri ve bunların sonuçlarını inceleyen bir bilim dalıdır. Sosyoloji, hem kuramsal hem de uygulamalı boyutu olan bir bilim disiplinidir. Günümüz toplumsal, ekonomik, teknolojik, siyasi ve kültürel değişimlere ve bunlarla ilişkili sorunlara paralel olarak, bu bilim dalı giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Tüm insan davranışları toplumsal bir içerik taşıdığından, sosyolojinin araştırma konuları; aileden kamusal alanın anonim ilişkilerine, ekonomi ve politikadan kültüre, kırsal topluluklardan metropollere, özel sektör kuruluşlarından devletin bürokratik örgütlenmelerine kadar uzanan geniş bir sahadaki yapılanma ve değişimleri kapsar. Bu bakımdan sosyoloji; kuram ve bilimsel araştırma süreçlerini kapsayacak şekilde uygulamayı bünyesinde birleştiren bir bilim dalıdır.

Bölümümüzün amacı; devlet ve özel sektörde yer alan farklı kurumlar için istihdam edilmek üzere nitelikli ve eğitimli uzmanlar ve araştırmacılar yetiştirmektir. Küreselleşme olgusu ve AB’nin genişleme politikası gibi süreçler de Türkiye’nin kısa ve orta vadede nitelikli Sosyolog ihtiyacını yetiştirmesini zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda; hem ulusal hem bölgesel hem de küresel düzeydeki toplumsal sorunlar konusunda ihtiyaç duyulan uzman ve araştırmacıların yetiştirilmesi açısından bölümümüz önemli bir yere sahiptir.

Program Hakkında

Sosyoloji Bölümü, Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde Fakülteyle aynı tarihte açılmıştır. Bölümümüz, 2010–2011 Akademik yılında öğrenci almaya başlamıştır. Eğitim öğretim faaliyetlerini sadece I. öğretim programını uygulayarak sürdüren bölümümüz, lisans programına her yıl 40 öğrenci almaktadır.

Sosyoloji Bölümü’nde; Genel Sosyoloji ve Metodoloji, Kurumlar Sosyolojisi, Sosyometri ve Uygulamalı Sosyoloji olmak üzere dört anabilim dalı bulunmaktadır. Bölümümüz akademik kadrosunda 6 öğretim üyesi (1 Prof., 2 Doç. Dr., 3 Dr. Öğr. Üyesi), 1 öğretim görevlisi ve 3 araştırma görevlisi bulunmaktadır.

Bölümümüzün;

Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü,

Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü,

Fen-Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü,

Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü,

Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü,

Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü,

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü,

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü,

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü,

Ziraat Fakültesi Tarla Bitkileri Bölümü,

İslami İlimler Fakültesi,

Sağlık Yüksekokulu İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü ile çift ana dal (ÇAP) ve yan ana dal (YAP) protokolü bulunmaktadır.

Bu protokole göre, ÇAP veya YAP programına kaydolan ve başarılı olan öğrenciler, öğrenim yaşamının sonunda iki diploma (ÇAP) ve bir sertifika (YAP) ile mezun olmaktadırlar.

Dili                           : Türkçe

Süresi (Yıl)              : 4

Azami Süresi (Yıl)  :7

Kontenjanı              : 40

Staj Durumu           : Yok

ÖSYM Puan Tipi     : Eşit Ağırlık (EA)

 

Tarihçe

Sosyoloji Bölümü, Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde Fakülteyle aynı tarihte açılmıştır. Bölümümüz, 2010–2011 Akademik yılında öğrenci almaya başlamıştır. Eğitim öğretim faaliyetlerini sadece I. öğretim programını uygulayarak sürdüren bölümümüz, lisans programına her yıl 40 öğrenci almaktadır.

Kazanılan Derece

Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Sosyoloji Lisans Diploması” verilir.

Sosyolog, Lisans

Kabul Koşulları

Türk öğrenciler için; lise diplomasına sahip olmak ve ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucunda programa yerleşmeye hak kazanmak.

Yabancı öğrenciler için; bu öğrencilere yönelik genel kabul şartlarını sağlamak, programa başlamak için yeterlidir.

Üst Kademeye Geçiş

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, gerekli şartları sağladıkları takdirde yüksek lisans ve doktora programlarına başvurabilirler.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencilerin program süresince belirli bir kredi miktarını tamamlamaları ve bitirme tezlerini başarıyla bitirmeleri gerekmektedir. Bu noktada toplamda 240 AKTS olacak şekilde seçmeli ve zorunlu derslerini başarıyla tamamlamaları ve genel not ortalamalarının 100 üzerinden en az 60 olması gerekmektedir.

Mezun İstihdam Olanakları

Sosyologlar, devlet kurumlarının yanı sıra, sivil toplum örgütleri, uluslararası örgütler ve özel sektörde çalışabilmektedirler. Özellikle son yıllarda AB projelerinin yaygınlaşması ile birlikte dil yeterlilikleri ve sosyolojik bilgi bakımından iyi donanımlı sosyologlara olan ihtiyaç artmıştır. Ayrıca yeni kurulan bakanlıklarda ve Kalkınma Ajanslarında, UNDP gibi uluslararası kuruluşlarda her geçen gün sosyolog ihtiyacı artmaktadır. Bu bağlamda bölümden mezun olan öğrencilerin aşağıda belirtildiği gibi oldukça geniş yelpazede iş olanakları bulunmaktadır.

Sosyoloji bölümü mezunları; Başbakanlık, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Avrupa Birliği Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı başta olmak üzere; Bölgesel Kalkınma Ajansları, TUBİTAK, YÖK, ULAKBİM, Türkiye İstatistik Kurumu, Türkiye İş Kurumu, Ulusal Ajans, Türk Patent Enstitüsü, TRT, Emniyet Genel Müdürlüğü, Belediyeler, Sivil Toplum Örgütleri, Medya Kuruluşları, Reklamcılık Sektörü, Araştırma ve Danışmanlık Şirketleri, Özel Halkla İlişkiler Departmanları, Özel İnsan Kaynakları Departmanları, Özel Stratejik Planlama Departmanları, Özel Sosyal Etki Değerlendirme Birimleri, Özel, Kamu ya da STK’larda Proje Geliştirme ve Değerlendirme Departmanları, Firmaların Müşteri Temsilcilikleri, Toplum Merkezleri, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları, Cezaevleri, UN, UNDP, UNICEF, UNFPA, UNHCR, UN-HABITAT, UNESCO, UNRWA, ILO, IOM, WB, WFP, WHO, FAO ve benzeri uluslararası örgütler, AB Projeleri alan tüm kurumlar, yayınevleri ve bankalar gibi çok çeşitli kuruluş ve alanlarda sosyolog, kaymakam, uzman, uzman yardımcısı, veri analisti, araştırmacı, değerlendirici, koordinatör, danışman ve yönetici olarak istihdam edilebilmektedir. Bunun yanı sıra öğrenciler, üniversitelerde akademisyen olarak da çalışabilmektedirler.

Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu’nun ilgili kararı gereği, 16 kredi felsefe, 16 kredi psikoloji ve 8 kredi mantık dersinin yanı sıra ve pedagojik formasyon derslerini alan sosyoloji bölümü mezunları, devlet ve özel okullarda felsefe grubu öğretmeni olarak çalışabilmektedirler. Bu kapsamda Bölümümüzün müfredat programı, sosyoloji derslerinin yanı sıra, 16 kredi Felsefe, 16 kredi Psikoloji ve 8 kredi Mantık derslerinin verilmesini öngörecek şekilde düzenlenmiştir.

Özetle Sosyoloji Bölümü mezunları pedagojik formasyon alarak öğretmenlik yapabilecekleri gibi özel olarak Belediyeler, Stratejik Araştırma Merkezleri, Çocuk Islah Evleri, Hapishaneler, Kreşler, Bakıma muhtaç çocuk yurtları, TÜİK, Sanayi Odaları, Sendikalar ve benzeri kamu ve özel sektör kuruluşlarında sosyolog, kaymakam, araştırmacı uzman, uzman yardımcısı veya memur olarak çalışabilirler. Ayrıca mezunlar üniversitelerde ilgili bölümlerde akademisyenlik yapabilme imkanına da sahiptirler.

Ölçme ve Değerlendirme

Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav ya da ödev) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Ölçme ve değerlendirme işlemlerinde, “Bingöl Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nde yer alan 31. ve 32. maddeler uygulanmaktadır.

Önceki Öğrenmenin Tanınması

Üniversite, daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda alınan ve başarıyla tamamlanan derslerin içerik ve kredilerini değerlendirerek muafiyet sağlayabilir.

Öğrenciler, daha önce öğrenim gördükleri yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim Kurumlarından aldıkları dersler için ilk iki hafta içinde başvurdukları takdirde, kredi ve not transfer talepleri, ilgili birim yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek, bütün öğrenim dönemlerini kapsayacak şekilde ve bir defaya mahsus olmak üzere karara bağlanır.

Program Çıktıları

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • Geniş bir sosyolojik imgeleme ve toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilen bir zihinsel beceriye sahip olmak.
  • Toplumsal sorunları doğru algılama, bu sorunları doğuran çok faktörlü sosyal etmenleri görebilme, tahlil etme ve sosyolojik çözüm önerilerinde bulunabilme yetkinliği taşıyabilmek.
  • Sosyolojinin bilim olarak ortaya çıkmasını sağlayan XIX. yüzyıl şartlarını ve bunu hızlandıran devrim ve toplumsal değişim süreçlerini derinlemesine tahlil edebilmek.
  • Sosyolojinin klasik dönemine damgasını vuran kurucu isimleri, bunlara ait temel eserleri ve öne çıkan sosyolojik bakış açılarını yakından tanımak.
  • Çağdaş dönemde sosyoloji alanında öne çıkan önemli kuramcıları ve onlara ait görüşleri bilmek ve bu konuda eleştirel bir bakış açısına sahip olmak
  • Küreselleşme, çokkültürlülük, kimlik ve risk toplumu gibi güncel sosyolojik meselelere ve kavramsallaştırmalara vakıf olmak ve bu konuda eleştirel bir bakış açısına sahip olmak.
  • Türkiye’de sosyolojinin kuruluş sürecinden günümüze kadar olan gelişmeleri, bu bilime katkı sağlayan belli başlı yerli sosyologların görüşleri ekseninde ekseninde eleştirel bir bakış açısıyla tanımak.
  • Sosyolojik bilgi birikimini pratik sorunlar önünde kullanabilme doğrultusunda yeterli yöntem bilgisine sahip olabilmek ve bu alanda yararlanılan (SPSS gibi) temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmek.
  • Sosyoloji alanındaki farklı yöntemsel yaklaşımları, bu alanla ilişkili çalışmalarda kullanabilme becerisine sahip olmak.
  • Sosyolojinin (edebiyat, sanat, bilgi, kültür, çevre, din, iktisat, siyaset ve aile sosyolojisi gibi) alt disiplinlerini bilmek ve bu alanlarda çalışmalar yapabilmek.
  • Psikoloji, antropoloji, tarih, felsefe, siyaset bilimi, edebiyat, işletme, iktisat ve çalışma ekonomisi gibi diğer disiplinlerle işbirliğine açık almak ve sosyoloji alanındaki bilgisini disiplinlerarası bir düzlemde kullanabilecek donanıma ve çoklu işbirliklerine açık olmak.
  • Gerek kamu gerekse de özel sektörün farklı çalışma alanlarında kendisinden istifade edilmesini sağlayacak donanıma sahip olmak. Bu doğrultuda kendi disiplininin temel beklentilerini karşılamanın yanı sıra yeterli düzeyde yabancı dil ve bilgisayar bilgisiyle donatılmış olmak.